2010. május 30., vasárnap

Növénytársítás tapasztalat

Még csak az elején tartok a növénynevelésben, máris sok tapasztalatot gyűjtöttem. Hiszen az első körben kiültetett palánták és elvetett magok mostanra nőttek "felnőtt" méretűre és derült ki, hogy megfelelő távolságra ültettem-e, ill. egymáshoz illők kerültek-e egymás mellé.

-karfiol/zeller
jól belőttem a távolságot a karfiolok (pagoda) között (majdnem 50 cm, szintén 50 cm sortávval), mivel zellerből kevesebb kell, így két sor karfiol közé eltolva ültetem (4 karfiolt összekötve, akkor az átlójukba). Kölcsönös védelem: karfiol megóvja a zellerrozsdától, a zeller megóvja a káposztalégy hernyóitól.

-sárgarépa/saláta
magjait összekeverve ültetem, mire a répa nagyobbacska lesz a salátát ki lehet emelni közüle és szétültetni. az arányra és az ültetési sűrűségre kell figyelni: répa 2/3-saláta 1/3, így a saláta nem nyomja el a répát. valamint nagyon ritkásra kell vetni, mondjuk 3 mm-renként egy mag.

-retek/saláta
a szétültetett saláta palántát reteksorba iktatva is ültethetjük. kb. 50-80 cm retek után egy salátát iktatni. a saláta távoltatja a földibolhát a retektől, ami olyan csúnyán meg szokta rágni, és a saláta is gyorsabban nő, keményebb fejet növeszt.

-retek/karalábé
másik kombináció a retek közé karalábé, a retek a föld alatt foglal el több helyet, míg a karalábé inkább a föld felett terebélyes.

-paradicsom/hagyma,fokhagyma
a pici paradicsom palánták óriási bokorrá nőnek, így a kiültetés idején rengeteg hely van köztük (50-60 cm). ezt mindenképpen ki kell használni. bár idén ültettem külön hagyma sor, jövőre nem fogok, hanem a paradicsomok közét töltöm fel fokhagymával,  hagymával. ezen kívül kamilla, bazsalikom, ami védi a növényt.