2010. április 3., szombat

Okra

Csak pár éve hallottam róla,akkor se sokat. Mikor megláttam a polcon a magot, tudtam hogy ki fogom próbálni ezt az ismeretlen zöldséget.

Ezt a különleges növényt elsősorban Indiában és a csendes-óceáni szigetvilágban termesztik. Idehaza régebben hölgyujjnak hívták. Érdekes keresztezésről van szó: a cukkini az uborka és a zöldchili házasításából született.

Utánanéztem a neten, mert azt sem tudtam, hogy egyátan hogyan néz ki ... nos jópár meglepetésben volt részem. Kb. 40 cm magasra nő meg, a félfás szárát és a termését is csalánhoz hasonló szőr borítja, tehát nem érdemes simogatni a növényt. A tövenként 5-6 termést nevel, amit  fiatal állapotban kell leszedni, mert később a termésfal megkeményedik, sárgászöld színe sötétbarnává válik. A zsenge, éretlen termések íze leginkább a párolt borsóéra hasonlít. Magját pörkölve kávépótlóként használják.
Ültetés: 30-50 cm sortávolságra vessünk 10-15 magot, 3-4 cm mélyre. Ritkítás 15-20 cm-re. Július második felében kezd virágozni, és a virágzás után 4-6 nappal le kell szedni a termést, mert gyorsan elvénül. Zsenge termését lecsószerűen főzhetjük zöldpaprikával, paradicsommal, tojásgyümölcs szeltekkel együtt.
Fogok keresni recepteket...